TGOJ "samtrafik" med SJ (III) (Järnväg allmänt)
Samtrafiken mellan SJ och TGOJ skedde helt enligt Koordinationsavtalets intensioner med lika km-tal för SJ och TGOJ fordon och personal på resp. bana.
Nämnt för länge sedan: Någon gång ca 1967 sålde Oxelösunds järnverk ett större stålparti till Degerfors dito. Flödet gav underlag till ett à två extratåg i veckan. Normal körväg borde ha
varit via Flen-Hallsberg.
Men TGOJ och NBJ lade en gemensam offert för omvägen Frövi-Ervalla-Nora. Hur de räknade hem uppdraget vet jag inte. SJ kunde ju inte neka "släppa fram" tåget den korta biten Fv-Er, ej heller neka tkl Ervalla skifta lok.
På NBJ kallades tågen "järntågen" och vagnvikten var avsedd för loken T25-T26. Tågen växlades
i Dg in "bakvägen" via Högberg.
Hur cheferna umgicks i saken vet jag inte. Men vi Hallsberg undrade allt om det var så här
Koordinationsavtalet skulle tillämpas. Något liknade återkom aldrig.