VGJ Co6 jämfört SRJ. Trä eller stål? (Järnväg allmänt)

av Stefan Isaksson, Saturday, December 09, 2017, 21:54 (2323 dagar sedan) @ Leif B

Men jag blir ju nyfiken när du säger att de var trävagnar. Har du mer uppgifter om hur de var konstruerade eller tips om någon källa?

När jag skrev svaret var det på hörsägen, men jag hittade faktiskt något när jag började kolla:

I RB vagnförteckning av den 1 juli 1974 (maskinskriven/möjligen stencilerad lista) är både 1937 och 1939 års vagnar förtecknade med P i utrustningskolumnen.

P betyder träkorg.
Det kan noteras att rävarna i samma lista var förtecknade med S vilket betydde "Stålvagn (ej rammsäker)".
Rammsäkra vagnar förtecknades med R.
Beteckningarna P, R och S verkar ha använts inbördes uteslutande.

I 1948-1949 års vagnförteckning används inte begreppet rammsäker vagn, däremot anges om vagnen är stålvagn.
Vagnarna 90-94 och 97-98 anges ej som stålvagnar, men det var tydligtvis en del skillnader mellan vagnarna:
97-98 har till skillnad från de äldre vagnarna rullager, och de är dessutom 1,7 ton tyngre (16,7 i st f 15,0 ton) trots samma längd, boggicentrumavstånd och axelavstånd i boggierna. De var dessutom märkbart dyrare (41 085:- i st f 32 100:- ), men det kan ha andra skäl.

Vagnarna 90-94 är inte angivna som ombyggda, vilket torde betyda att ovanstående uppgifter avser vagnarna i originalutförande med öppna plattformar.
Rävarna anges som stålvagnar i samma förteckning.

SI


Hela tråden: