Finland 100 år! -- de "bakvända" semaforerna (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Sunday, December 10, 2017, 14:08 (2323 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Här har jag då lämnat Seinäjoki 19 juli 1967 och reser mot sydost med utsikt bakåt. En station har nyss passerats - - -

Bilden illusterar utmärkt de finländska "bakvända" semaforerna. Vad menar jag? Jo:

I europeiska länder med signalerna i princip till höger om spåret och med i princip högertrafik på dubbelspåriga sträckor brukade de för ett ankommande tåg gällande semaforvingarna peka åt höger från signalmasten. Exempel: Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Luxemburg, Polen, Ungern, Tjeckoslovakien, Österrike, Jugoslavien, Grekland, Bulgarien, Rumänien, Sovjetunionen.

I länder med signalerna i princip till vänster och med i princip vänstertrafik på dubbelspår brukade de peka åt vänster. Exempel: Sverige, Storbritannien, Irland, Belgien, Italien.

Finland utgjorde ett undantag från denna "regel". Trots i princip högerplacering och högertrafik pekade semaforvingarna åt vänster. Orsaken torde vara att utrustningen köptes från svenska leverantörer; semaforen på bilden ser ju väldigt "svensk" ut, med den målning som var allmän fram till 1940-talet.

Även Schweiz utgör ett undantag: Trots i princip vänsterplacering och vänstertrafik pekade semaforvingarna åt höger, förmodligen för att utrustningen köptes från Tyskland.

(Man kan stajla med en signaleringsgåta: "Vad hade semaforer i Finland och Schweiz gemensamt? Jo, vingarna pekade normalt in mot spåret i stället för bort från spåret.")

(För att stämma i bäcken: Visst har det förekommit högerplacerade en hel del högerplacerade semaforer med gällande vinge åt vänster i Sverige och andra "vänsterländer", och också vänsterplacerade semaforer med gällande vinge åt höger i "högerländer", men det var undantag från landets huvudregel.)

Frankrike är ytterligare udda land i detta sammanhang: På de flesta sträckor är det vänsterplacering och vänstertrafik som gäller, och där pekade vingarna på gamla semaforer åt vänster, medan nyare semaforers vinge vrids kring en centrerad punkt. I Alsace och Lorraine, som var Elsass och Lothringen vid den tid då mycket dubbelspår och signaleri tillkom, behöll man högerplacering, högertrafik och semaforer med tyskt ursprung, med vingarna pekande åt höger.

Om Österrike kan sägas att det tidigare utgjorde en form av "undantag": Semaforvingarna har vad jag vet alltid pekat åt höger, men ursprungligen hade man vänstertrafik på dubbelspåriga sträckor, vilket man nu har ändrat på.

Spanien och Portugal ger jag mig inte in på nu, det kräver mer undersökning...
/up


Hela tråden: