Motorlösa KURJ (II) (Järnväg allmänt)

av Anders Nordebring, Monday, December 11, 2017, 10:30 (2326 dagar sedan) @ Kjell Aghult

KURJ skaffade sig aldrig motordrift på spår. Men ett rätt stort busslinjenät, upp till Ludvika. Detta skedde 1934-1938. Köpings Omnibuss AB (Obs stavningen!) blev då syster- i st f dotterbolag. I gruppen tillkom 1939 Köpings stadstrafik. Andra, liknande banor var t ex KJ, ÖBlJ, L&HJ och LLTJ.

Visst kritiserades KURJ, då ett tågpar ca 1950 utbyttes mot bussturer. På dåtida tidningsspråk:
"Dessa tåg icke de minst utnyttjade". Men KURJ hade resanderäkningarna. Och ett tåg krävde
tre mans personal mot bussens ende chaufför. KURJ tillämpade aldrig enmanslok.

I ett tidigare skede hade KURJ tillämpat enmansbetjäning av lok, till vilket VoV nämligen 1933 lämnade järnvägen tillstånd. Enmansbetjäning praktiserades sedan i så stor omfattning som möjligt innan flera tåg 1935 återfick tvåmansbetjäning. 1938 återstod av enmansbetjäningen bara växlingen i Köping, vilken dock mellan 1 oktober och 1 april sköttes med två man på loket efter kl. 16.


Hela tråden: