Motorlösa KURJ (III) (Järnväg allmänt)

av Anders Nordebring, Monday, December 11, 2017, 10:58 (2327 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hur engagerad var Köpings stad (KURJ huvudman) i Kungsörs Trafik AB? Som drev busslinjen
Köping-Katrineholm, en gång påtänkt som järnvägslinje. Minns jag rätt annonserad i KURJ rosa tidtabellshäfte? - de två blandtågen på Riddarhyttan rätt marginella.
Kungsörbolaget uppgick 1978 i Södermanlands Länstrafik.

Ja, katrineholmsbussarna annonserades i 1950 års rosaaktiga tidtabellshäfte (men inte i 1949 års gröna häfte) i en genomgående tabell Ludvika - Skinnskatteberg - Köping (KOAB) - Kungsör - Katrineholm (Kungsörs trafik AB) - Nyköping (Ege-trafiken AB). Detta var ett resultat av att de tre bolagen kommit överens om samtrafik på sträckan, i samband med vilken överenskommelse förmiddagståget från Riddarhyttan indragits och ersatts med att bussturen Ludvika – Uttersberg förlängdes till Köping. Två norrgående tåg indrogs samtidigt och ersattes med buss. En förändring till förmån för tågtrafiken genomfördes dock samtidigt, nämligen att morgontåget från Riddarhyttan, som dittills bara gått lördagar, söndagar och helgdagar, blev dagligt och sålunda på vardagar ersatte en busstur. Om Köpings stad hade ett engagemang i kungsörsbolaget skall jag låta vara osagt.


Hela tråden: