Finland 100 år! VR banavsnitt för 50 år sedan - men var? (Järnväg allmänt)

av Anders Järvenpää, Monday, December 11, 2017, 12:53 (2300 dagar sedan) @ Olle E

Troligen är det frågan om att trådarna ska bäras högt över vägviadukten som är under färdigställande bakom fotografens rygg. Vägviadukten finns kvar i dag, men tyvärr inte blankledningen. Notera de troligen 150 kHz bärfrekvenstransponerade paren på de översta reglarna. Den högra linjen tillhör järnvägen och bär bl.a. de långa fjärrförbindelserna för telefoni och fjärrskrift mellan Helsingfors och Uleåborg. Den vänstra linjen kan tänkas tillhöra Post- och Telegrafverket. Notera även att den högra linjens understa regel har enbart tre isolatorer. Genom trådarna styrdes gasförsignalens färgväxlare via semaforens vingkontakt och indikerades försignalens signalbild hos Tkl. Från lådan med överspänningsskydd nertill i stolpen närmast kameran går en jordkabel till semaforen. Kroklinjen med två isolatorer på vänster sida är semaforens belysningsledning. På tågx fanns blänkare, oftast av LMEs väderkvarnstyp, som indikerade försignalens ställning. I fall något gick fel visade väderkvarnen grönt (=vänta kör). Semaforbelysningen indikerades på tågx av en glimlampa som matades över en indikeringstransformator. Tyvärr finns inga semaforer kvar i bruk i dag, inte ens på någon museibana.


Hela tråden: