Hur vet rälsbussföraren var det finns spårledning? (Signaler/säkerhet)

av Ola Almquist, Monday, December 11, 2017, 13:44 (2299 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Linjekännedommen var oftast väldigt bra bland rbs-förarna.
Dessutom finns ju skyltning, "här börjar spårledningssträcka för vägskydd:xxx".

Fanns sådan skyltning 1956? Kom inte dessa skyltar senare?

Uppgift om sådan skyltning togs in i trafikreglerna (säo) på 1980-talet. Troligt är att den då hade funnits ett tag, men knappast så tidigt som 1956.

denna bild finns en skylt med texten "Gräns för spårledning". Hur vanliga är sådana skyltar? Denna uppsattes sannolikt i samband med att vägskyddsanläggningarna i Ankarsrum automatiserades omkring 1974. Eftersom det är serie KDAJ kan man i vanlig ordning ifrågasätta tidpunkten. Årtal kan nog stämma men sprutade man verkligen i oktober? Lövverken ser inte så höstliga ut heller men det är svårare att avgöra på svartvita bilder.

Det är visserligen viktigt med spårledningar för igångsättning av vägskyddsanläggningar, men just vid rälsbusskörning torde det ha varit hinderfrihetsspårledningar på stationer och vid linjeblockering som var det viktiga, alltså för att "skydda sig själv". Rälsbussförarnas kännedom om förekomst av spårledningar för tågvägsinspektion på stationer tror jag nog uteslutande baserades på lokalkännedom om vilken ställverkstyp som fanns på platsen.

Fr.o.m. 31 maj 1959 (då SJ:s säo-1959 började gälla) tilläts inte längre rälsbussar klass B (den äldre generationen) på sträcka med linjeblockering. Jag kan inte förstå annat än att det berodde på risken för att de inte tillräckligt säkert kortslöt hinderfrihetsspårledningar. 1966 slopades alla rälsbussar klass B som tågfordon; de kvarvarande överfördes till ban- och eltjänsten och klassades som småfordon (A-fordon).

Det verkar logiskt! När och var användes Yo1/Yo1s i resandetåg (motsvarande, d.v.s. INTE för personaltransporter) sista gången?

M.v.h.
Ola


Hela tråden: