Belysning på D-lok (Järnväg allmänt)

av Kjell Edvardsson, Monday, December 11, 2017, 17:26 (2300 dagar sedan)

Jag håller på med ett modellbygge av ett D-lok med stålkorg som ska ha ett typiskt 1950-talsutseende med bland annat solskyddsskärmar över vindrutorna, framändeskärmar och övergångsbryggor. Ytterligare en detalj att notera är att D-loken inte fick röd lykta i A-änden förrän på 1960-talet.
Se http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=38484
Detta får mig att fundera över hur jag ska koppla in belysningen så att det blir någorlunda rätt. Den sedvanliga modelloksbelysningen med strålkastarna tända i den ena änden samtidigt som den röda lyktan lyser i den andra styrt av körriktningen, kan ju inte gälla här. Det rimliga bör väl vara att koppla den röda lyktan till en separat funktion oberoende av körriktning och belysning i övrigt och endast ha den tänd under växling. Tacksam för kommentarer innan jag lägger för mycket tid på det.
Röda lyktan/lyktorna har ju diskuterats åtskilliga gånger på diverse fora och det har, om jag har fattat rätt, utmynnat i att funktionen är att markera lokets bakände i mörker under växling. För detta räcker det med röd lykta i ena änden. Ub-loken, som huvudsakligen användes för växling, hade röd lykta endast i ena änden. Varför utrustades då D-loken med röda lyktor i båda ändarna? Var det för att det skulle vara möjligt att markera bakänden på ett lok dragandes ett tåg oavsett om det var A- eller B-änden som var framtill på tåget? Jag minnas den röda lampan som lyste på loket då man i mörkret tittade ut genom fönstret på gaveldörren på första vagnen.


Hela tråden: