Engelska ånglok (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Monday, December 11, 2017, 20:40 (2321 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Engelska ånglok konstruerade efter ca 1920 hade betydligt längre slidtäckning.

Det beror på vilka ånglok du menar. Om du menar majoriteten av de ånglokstyper som konstruerades efter 1920 så har du rätt, men dessa lok är inte majoriteten av de lok som byggdes. Flera av bolagen fortsatte att bygga tidigare loktyper som ofta inte hade längre slidtäckning.

Visst kan man använda diagram. Dock gäller detta för ett perfekt ånglok.

Nej, Zeuners och Realeaux diagrammen är förenklingar av ett perfekt lok som gjorts utifrån mätningar på verkliga lok, och innehåller i sig ett antal felaktigheter som en följd av förenklingarna som gjorts.


Det är känt att ångförbrukning ökar mer ju längre tid, det var sedan loket var på revision.

Glapp i slidstyrningen var ofta problem för engelska trecylinderlok, med enbart två slidstyrningar.

Det beror på vilken typ av slidstyrning som användes, samt hur bra underhållet var/är. Gresleys slidstyrning, liksom den nära relaterade Holcroft slidstyrningen, har ett antal svagheter när den utsätts för dåligt underhåll.


Hela tråden: