Motorlösa KURJ (II) (Järnväg allmänt)

av Anders Nordebring, Tuesday, December 12, 2017, 10:32 (2319 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I ett tidigare skede hade KURJ tillämpat enmansbetjäning av lok, till vilket VoV nämligen 1933 lämnade järnvägen tillstånd. Enmansbetjäning praktiserades sedan i så stor omfattning som möjligt innan flera tåg 1935 återfick tvåmansbetjäning. 1938 återstod av enmansbetjäningen bara växlingen i Köping, vilken dock mellan 1 oktober och 1 april sköttes med två man på loket efter kl. 16.

Intressant! Veterligen första gång det nämns. Vilka lok kan ha avsetts?

Enmanstjänst krävde viss ombyggnad av loken: De kunna köras från båda sidor av hytten (Omkastningsstativet dubblerades dock inte). För linjetjänst krävdes genomgång från tåget
(Bakdörr och övergångsbrygga till hytten, delning av kolboxen). Konduktören gå fram enligt
lokala instruktioner, t ex hjälpa till med utkik. På t ex Falsterbobanan detta vid passagen
av klaffbron över Kanalen.


Det finns en uppgift från 1938 som säger att loken 6 - 12 var "anordnade för enmansväxling". Lokrevisionsboken för de aktuella åren tycks beklagligtvis saknas.


Hela tråden: