Kungsängsesplanaden i Uppsala (Järnväg allmänt)

av John T, Thursday, December 14, 2017, 15:37 (2324 dagar sedan) @ Per Wirback

Tidigare visad bild från 2012:

[img]http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/1024px/DSC_1590.jpg[/img]


Hej

Man skall ha klart för sig att det gjordes en ordentlig uppfräschning av anläggningarna ca ett år innan de revs. Arbetsmiljöskäl låg bakom. På det stora hela byttes då allt, dvs nya kryssmärkesstolp, kastljus, manöverknappar etc. Därtill tror jag att det blev anläggning vid någon mer gata. Då uppkom de gula maöverstolparna.
Hurvida även automatikskåpen byttes eller ej vet jag inte.

För iallfall ca 5-10 år sen fanns det detektorslingor, i 8-form på brädor, i spåret strax före korsningen med Kungsgatan, de bör i det tidigare utförandet ha använts för någonting i aktiveringen, alternativt bara för trafiksignal-synkning.

Efter att anläggningen revs så fick de demonterade grejorna "mogna" lite på Kommunförrådet, varefter det mesta utom automatikskåp överfärdes till ULJ i samband med kommunens ombyggnad av Gatu/Gatu/ULJ Järnvägskorsning i Björkgatan där de fick ett nytt liv.

/Per

Där ser man ja - tittar man noga så har "övergångsställeknapparna" vid korsningen med Kungsgatan bytts mot standard lokalställare med två knappar på Ztenlunds bild.

Jag vill minnas att plankorsningen närmast i bild (över en infart till en kommersiell fastighet) tidigare bestod av enbart kryssmärken och bör väl då har graderats upp vid samma tillfälle.


Hela tråden: