Nästan motorlösa SGGJ (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, December 16, 2017, 14:26 (2294 dagar sedan)

SGGJ gjorde 1926-1928 ett misslyckat försök med "gengasmotorvagnar". Skildrat av Yngve Holmgren i en äldre Järnvägs-Teknik. Måste motvilligt återgå till ångdrift.

Öppnade 1931 i stället busstrafik, med fem linjer och fem vagnar. Hela järnvägslinjen kläddes
in, utom biten Gysinge-Tärnsjö. Två tågpar ersattes med buss och två tågsätts överliggning i Tärnsjö slopades.

Fadern till en hallsbergskollega förut åkt bromsare och konduktörsreserv. Någon betalade nu
trafikkort, så att han även kunde vara chaufförsreserv. Hans formella status i detta läge jag aldrig lyckats utröna. I SJ anställdes han som stationskarl i Hallsberg men återkom snart i konduktörstjänst. SGGJ "basstation" i Sala drogs in och åkande tjänsten flyttades till Gävle (Där SJ ju redan övertagit UGJ/OKB).

Sådant "sambruk" var sällsynt, inte minst av avtalsskäl. Enda kända fall i övrigt är ÖJ bussförare i Byxelkrok. Som under vändtimmarna i Persnäs gjorde stationskarlsjobb på stationen.


Hela tråden: