Roslagsbanan 1972-77. Gä eller Hgl (Fordon: allmänt)

av S-O Johansson, Saturday, December 16, 2017, 19:41 (2313 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jag håller på att redigera mina anteckningar från RB.
SJ delen av fd 39 drs dvs sträckan Uppsala Ö-Faringe-Rimbo-Hallstavik sköttes i praktiken från Rimbo åtminstone reperationer, underhåll av dragfordon och överföringstrallor Q37p. Dessutom bärjade man och tog hand om haverier på linjen.
Administrativt hörde Rimbo under Uppsala och rapporterade till Lokex där. När Uppsala lokstation lades ner tog Gävle lokstation över tills Rimbo och banan lades ner.

Uppsala lokstation hamnade väl under Hagalund när den upphörde som egen enhet. Uppsalaförarna och den som var placerad i Gimo under T78 tillhörde Hagalund. I alla fall som jag kommer ihåg det från Hagalund under slutet av 70-talet.

Maskinellt verkar Rimbo tillhöra Hagalund lokstation. Utbyte av reservdelar skedde ofta via Hagalund.
Vid nedläggningen tömdes lokstallet i Rimbo av Hagalund på reservdelar och verktyg. Ett Tp lok tom skrotades i Hagalund.
De sista kvarvarande lokförarna i Rimbo blev överförda till malmtrafiken Dannemora-Örbyhus. Det var under SSAB tiden.
Lokförarna hörde ju till Gävle lokstation då.

Vad jag kommer ihåg enligt ovan så fanns det i slutet av 70-talet en lokförartjänst i Gimo. Körning av malmtågen till Hargshamn och Örbyhus? Däremot så kördes tågen till Hallstavik efter omläggningen till normalspår av Gävlepersonal. Efter 1978 kan jag inte svara på mer än att Hallstavikstågen fortsättningsvis kördes av Gävlepersonal.

Det här verkar konstigt när jag funderar på det 40 är senare.
Min fråga är: Kan ni hjälpa mig att bena ut det här?

Mvh Roffe Segelström, numera pensionär från Roslagsbanan.


Hela tråden: