SRJ och tryckluftbroms? (Fordon: allmänt)

av Thomas Tell, Monday, January 01, 2018, 20:34 (2300 dagar sedan) @ Granis

Bland vagntabellerna jag hittat tar jag följande exempel lite grovt.

1927 fanns 4 GH och 6 Gk (H) med tryckluftbroms och det var väl vagnar ofta som gick i persontågen. Det fanns även 23 GH, 23 G och 12 No med ledning för detsamma.
1943 fans 15 GH, 6 G, 15 Gs, 6 H, 35 No med luftbroms och 31 GH, 39 G, 16 Im, 17 NNr och 11 NNu med ledning.

Ser man efter i årsberättelserna ser man att montering av tryckluftbroms i princip började 1945 och sedan gjordes på ett antal vagnar varje år framöver. Andelen bromsade vagnar bland flakvagnarna ökade under 1940-talet men inte under 50-talet. Likaså vagnar som fick ledning ökade samma period men inte sedan.

Hälften av de slutna och lådvagnar hade broms och en tredjedel av flakvagnarna men resten hade bara ledning, enligt min bedömning.

Gav inte detta ganska lite broms i godstågen?
/tell


Hela tråden: