Sverig-Norge tåg. Två sken och fail-safe (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Wednesday, January 03, 2018, 11:53 (2276 dagar sedan) @ daniel

Jag är inte insatt i norsk signalhistoria men där gjorde man uppenbarligen en annan bedömning någon gång och genmförde ändringen från en vinge till två vingar (ett grönt sken till två) för "kör till huvudtågväg".


I Norge passade man på att ändra i samband med att man införde ljussignaler.

Nej, det stämmer inte. Redan i 1926 års Sikkerhetsreglement innebar 'två vingar' signalbeskedet "Kjør til togvei uten avvikende sporveksel", men 'en vinge' var "Kjør till togvei med avvikelse over en eller flere sporveksler".

Jag vill gärna tro att norrmännen inspirerades av den svenska Malmslättskommisionens rekommendationer, men helt säkert är det inte. Johannesen (se mitt inlägg kl 11:34) skriver bara: "At de to signalbilder 1 og 2 vinger i skråstilling ble tillagt [disse nye] betydninger må regnes som et viktig fremskritt og har vakt berettiget oppsigt i utlandet, hvor det vanlige er at 1 vinge anger spor 1 eller det spor som tillater det største hastighet over statsjonen."

Jag har för mig att införandet av ljussignaler kom i Norge ca 10 år senare än i Sverige med endast ett fåtal installationer före 2:a världskriget.


Hela tråden: