Enkelt innkjørsignal och klotväxlar (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Wednesday, January 03, 2018, 12:11 (2304 dagar sedan) @ jhje

Flåmsbana, reste där efter å cyklat på Rallarveien. Tåget från Flåm kom in först och "styasjonsmestern" la växeln mot Flåm för utfart av sidospåret. Sedan sprang upp till översta växeln från Flåm mötte inkommande tåg la om växeln för vår utfart och joggade sedan ned till stationsbyggningen. Är det "turistupplägg"? För när jag ser på en lokförarefilm så är det ingen som springer.

Berekvam har, liksom tidigare, bara klotväxlar, men är nu utrustad med det som kallas enkelt innkjørsignal. Det är standardutrusning på stasjoner som saknar sikringsanlegg (= signalställverk). Sådana finns även på Solørbanen (Kongsvinger - Eleverum), på Gjøvikbanen norr om Roa, på Raumabanen (Dombås - Åndalsnes), på Meråkerbanen (Hell - Storlien) och på nordligaste delen av Nordlandsbanen.

Det speciella med en anläggning med enkelt innkjørsignal är, sett ur ett svenskt perspektiv, att denna är släckt när stationen är ubetjent (= obevakad). Växlarna kontrolleras i stället genom att en plingsignal sänds mellan de stationer som avgränsar blokkstrekningen (= bevakningssträckan), via den ringledning som förr användes för tåganmälan. Den ringledningen går via stationens centrallås och plingsignalen kommer inte fram om inte huvudnyckeln sitter i där. (Numera utväxlas själva tåganmälan alltid per telefon.)

Kanske är det "turistupplägg" i Berekvam att togekspeditøren joggar i stället för att promenera eller cykla? :-)


Hela tråden: