SRJ och tryckluftbroms? Andel bromsvagnar? (Fordon: allmänt)

av Stefan Isaksson, Wednesday, January 03, 2018, 19:59 (2303 dagar sedan) @ Leif B

Ett upplägg som jag sett att en del järnvägar (dock ej SRJ) haft, var att bromsvagnarna hade nummer som slutade på 5 eller 0, alltså, kan man tro utan att verkligen kontrollera i vagnförteckningarna, var var femte vagn i vagnparken bromsad.

Det finns en olycka 1915 (tror jag, under första världskriget i alla händelser) i Hallsberg när ett godståg från Mariedamm inte lyckades stanna vid infarten utan for in på stationen och rammade nattåget till Göteborg med vagnar till Oslo (en konduktör var i den rammade finkan och omkom).
Eftersom man misstänkte att bromsarna kunde ha somnat och tåget därför inte fått tillräcklig broms, finns det en ganska noggrann redogörelse för antalet bromsare (6 st) och var i tåget de var placerade, det var på var sjätte vagn om jag kommer ihåg rätt och bromspersonalen verkar inte haft till uppgift att bromsa två intillgående vagnar (något som sägs ha förekommit i handbromsade persontåg). Det tycks ha varit noga att placera bromsvagnarna jämnt utspritt i tåget, så det var verkligen var sjätte vagn, varav den sista var konduktörsvagnen.
Just det här godståget gick dessutom fort: enligt uppgift tog föraren direkt upp det i 80 km/tim.

SI


Hela tråden: