Ånglok anvädes av SJ 1978 Sant! (Järnväg allmänt)

av Stefan Skoglund, Thursday, January 04, 2018, 16:45 (2301 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Det hänt att påeldat ånglok från museiförening har fått rycka in och hjälpa fordon som fått maskinfel.

Det senaste jag läste om var på södra stambanan. Då var det ett ångtåg som stod på ett förbigångsspår som fick i uppdrag att dra bort ett godståg som hindrade ett motorvagnståg med många passagerare. Kan vara 5-10 år sedan.


Det var i Nässjö. Det var ett godståg som hade fastnat på ett dumt ställe men på uppmaning från tkl så fixade 1038 biffen.

En annan händelse jag läst om var att lokalpassagerare fick åka med ett ångtåg från Mariestad eller Lidköping för att ett tåg med Y1-motorvagn var inställt.

Till saken hör det att då kördes tåget av bktåg. Ps på ångtåget var delvis från BK.

Ack.
Det var på den tid då BK:tåg hade uppdraget från länstrafiken att köra Kinnekulletåget.
Jag tror att veterantåget tom kördes på BK:tågs tillstånd. Då blev det ännu enklare att efter att Y1:an hade fått en fordonsskada, hänvisa länstrafikens resenärer till ångtåget.


Hela tråden: