Titel (Fordon: vagnar)

av Kjell Aghult, Saturday, January 06, 2018, 13:28 (2301 dagar sedan) @ tobbe

Det är en helt riktig benämning. Har själv jobbat i många nattåg när det begav sig och det berodde på vilken tjänst i arbetsturlistan man var uppsatt på när man gick på "skubben" Som ordinarie på fast lista återkom dessa tjänster beroende på vilken grupp man arbetade på.

Instämmer. Normalt stod på tjänstelistan bara inramat tågnummer = tågbefälhavare/ombordansvarig. Arbetet i tåget fick denne sedan fördela efter omdöme - ofta
fanns viss praxis.

I specialfall fanns t o m en utskriven arbetsordning för tåget - om t ex
myndighet krävde det. På trafikelevkursen (1967-69) fick jag åka jag en "pryo-tur" på
Malmö. Än fanns tullgräns mot Danmark och "tullskrivning" av internationellt expressgods/polletterat resgods skulle göras av Malmö konduktörstur 001 (Exempelummer).
SJ var i flera avseenden tullombud.


Hela tråden: