Titel (Fordon: vagnar)

av tobbe, Saturday, January 06, 2018, 14:36 (2299 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Runt 1985 när jag började som tbfh/tm efter att innan jobbat som tågvakt/konduktör på pendeltrafken så träffade jag en hel del tm från den äldre generationen som man arbetade med till och från och de berättade gärna om hur det var tidigare i tjänsten. En viss hierarki rådde ju beroende på tjänsteår/lönegrad och tbfh blev man tydligen beroende på detta och ev. vakanser. Tbfh skötte de allmänna göromålen samt avgångssignalering till tkl/lokförare m.m. och han var arbetsledare för de konduktörer och fördelade uppgifterna för dessa medarbetare som viseringar,sovvagnsläggningar o.s.v. Idag har de flesta av mina gamla kollegor gått ur tiden och det var alltid med viss spänning man undrade vem som man skulle jobba med just den dagen när man kom till orderrummet. När jag kom in på åkningen med fjärrtåg så blev man tbfh beroende på vilken tur man man hade för dagen/dagarna, annars blev man s.k. 1:e eller 2.e man under tbfh:s ledning beroende på hur långa tåg man tjänstgjorde på. Men tågmästarbenämningen försvinner ju mer och mer beroende att fler loktåg så sakteliga ersätts av motorvagnståg och föraren då övertar den f.d. tbfh-sysslan och har huvudansvaret för tåget, resande och personalen ombord som numer kallas för tågvärdar eller ombordare som sköter viseringar m.m. och visar "klart" vid avgång och har en enklare säkerhetsutbildning än vi som hade utbildning mod. 52/58/59. Det var en betydligt roligare tjänst förut ombord på loktågen med en större frihet under ansvar.
tobbe


Hela tråden: