Antenner och tillstånd (Fordon: allmänt)

av Fredrik S, Sunday, February 10, 2008, 21:53 (5891 dagar sedan) @ HP

På vilket tak på Prins August skall antennen sitta?


Ja, Prinsen eller dylika lok är bra exempel. Jag ser framför mig en bärbar enhet som ser ut som en låda man ställer på hyttgolvet, med ett uppladdningsbart batteripack i, samt telefonen i ett carkit ovanpå. En antenn sätts tillfälligt på tendern, och den jordas också tillfälligt i fordonskonstruktionen, och hänger med kabel ihop med lådan Antennen ska då få dämpningen mätt innan allt tas i bruk. Allt utan att göra åverkan på fordonet.

Mvh Henrik

Ja, en kolinjär antenn monterad på ett jordplansfäste(alltså ett långt spröt med spole monterad på ett fäste med tre-fyra horisontella spröt) som förses med en jordkabel och lämplig anslutning till jordpunkt i fordonet borde rätt placerad utanpå fordonet ge ett tillfredställande signalförhållande. Tänk på att använda bra kabel av lågförlusttyp och som tål mekaniska påfrestningar. Ingen standard RG58 alltså... Minimera antalet skarvar och låt en fackman mäta dämpning/stående våg(SWR)efter installation.

Att använda en gammal NMT450 antenn till GSM(-r) är att be om problem, fel frekvensomfång för antennen, kabel som dämpar för mycket i 900-bandet och förmodligen gamla risiga skarvar med fukt och oxid osv. När man bara har 2W( i praktiken oftast lite mindre) så gäller det att undvika alla former av dämpning och ha en riktigt bra antenn som är rätt placerad, kort kabel och minimalt med skarvar/adaptrar för att få optimal täckning i en så signalmässigt aggresiv miljö som gamla tåg och med ett glest nät.

Tipsar Fredrik som i ett tidigare liv monterat mobiler och kommunikationsutrustning i allt från elrullstolar och hjullastare till sportbilar, bandvagnar, unimogar, helikoptrar och Gud vet vad. Dock inga ånglok... :-D


Hela tråden: