SJ C3a 1314 - historia? (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Monday, January 08, 2018, 14:43 (2299 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Ritningen kan vara lite vilseledande, men det var bara två vagnar som fick ett kortare axelavstånd vid leverans.

Varför kan man undra, för det gällde 1331 och 1332 i slutet av serien. Kanske ett test, kanske något som styrdes av tillverkarens kapacitet. Vagnarna är måttmässigt någonstans mittemellan de kortare 1890-talsvagnarna med 4,5 m axelavstånd och 8-meterskorg, och 1910-talets moderna vagnar med 9 m axelavstånd och 11 m korglängd.

C3a har 9 m korglängd och 7 m axelavstånd liksom C3c, men bara dessa vagnar runt 1901-1904 verkar ha byggts så (förutom en del samtida vagnar till privatbanor).

Sekundärfjädringen med spiraler i länkupphängningen är med på ritningen från start, om jag inte minns fel. De återkom inte på C3c. Det är fina vagnar i alla fall.

Renoverade ni er C3a i etapper? Jag har något minne av en bild från länge sedan där vagnen är målad som trafikvagn men har "fel" fönsterindelning närmast gaveländen. Fel i huvet på mig? Spegelvändningen mot ritningen är intressant men eftersom det var så många leverantörer inblandade så blev det väl som det blev någon gång.

Jag tittade lite i SJK tjänstevagnsboken men uppgifterna där innehåller många fel. Att det är boken som har fel ibland konstateras lätt om man har sett ramstansar på de vagnar man kan kolla upp. Boken ber också om ursäkt för att underlaget från SJ hade uppenbara brister men hellre publicera vad som finns än ingenting.

I alla fall så står det om 1314 att den hetat 608053 som tjänstevagn/personalvagn snöröjning, och fick UIC-nummer 946 0302 och littera Qla. Uppgifterna anges komma från "andra källor" än SJ:s egen förteckning inför UIC-numreringen.

Med tanke på hur vagnen var utrustad och byggd som logementsvagn så verkar det inte orimligt att den gått i snösvängen. Snöskovlar i lilla förrådssmatten i ena gaveldörren, 8 bäddar och fikarum i andra änden. Varför inte.

Maskinförrådets "manskapsvagnar" Qlc var annars måttligt men något flottare med kupéer och bara 4 bäddar, men med genomgång och ett mindre förråd för diverse utrustning. Snöskottning är personalintensivt och inte lika glamoröst som t ex si-rep eller annat som man hade vagnarna till. Att ligga på "fyllesal" i sovsalongen var nog inte aktuellt i någon annan verksamhet.


Hela tråden: