SJ C3a 1314 - historia? (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Tuesday, January 09, 2018, 09:02 (2271 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Sekundärfjädringen med spiraler i länkupphängningen är med på ritningen från start, om jag inte minns fel. De återkom inte på C3c. Det är fina vagnar i alla fall.

Spiralfjädrarna kom till vid ombyggnad till ambulansvagnar.

C3a byggdes "Sedan distrikscheferna vid SJ å ett möte i början av 1901 framhållit nödvändigheten av att för marknader, trupptransporter och annan tillfällig ökning av persontrafiken kunna förfoga över ett ökat antal tvåaxliga vagnar till förstärkning i tågen samt påvisat bristen av vagnar, lämpliga för sjuktransport, vidtog Kungl Jvsty omedelbart efter detta anstalter för att om möjligt anskaffa det begärda antalet – 30 vagnar – redan så tidigt, att de blev färdiga till början av nästlidna juli, då man väntade en större tillökning i persontrafiken till följd av lantbruksmötet vid Gävle-utställningen."
För att få in bårar fick de pardörrar men dörrarna i mellanväggarna var inte så breda.
/tell


Hela tråden: