SJ C3a 1314 - historia? (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Tuesday, January 09, 2018, 14:29 (2298 dagar sedan) @ Thomas Tell

Sekundärfjädringen med spiraler i länkupphängningen är med på ritningen från start, om jag inte minns fel. De återkom inte på C3c. Det är fina vagnar i alla fall.

Spiralfjädrarna kom till vid ombyggnad till ambulansvagnar.

En titt på 1907 års särtryck bekräftar att de inte satt där vid leverans. Jag minns uppenbarligen fel, trodde mig sett sekundärfjädringen inritad på korgritningen men har inte den tillgänglig nu. Men att de kommit upp vid ambulansombyggnaden låter ju alldeles rimligt.


C3a byggdes "Sedan distrikscheferna vid SJ å ett möte i början av 1901 framhållit nödvändigheten av att för marknader, trupptransporter och annan tillfällig ökning av persontrafiken kunna förfoga över ett ökat antal tvåaxliga vagnar till förstärkning i tågen samt påvisat bristen av vagnar, lämpliga för sjuktransport, vidtog Kungl Jvsty omedelbart efter detta anstalter för att om möjligt anskaffa det begärda antalet – 30 vagnar – redan så tidigt, att de blev färdiga till början av nästlidna juli, då man väntade en större tillökning i persontrafiken till följd av lantbruksmötet vid Gävle-utställningen."
För att få in bårar fick de pardörrar men dörrarna i mellanväggarna var inte så breda.
/tell

Intressant! Det byggdes fler vagnar (str 1907) än vad jag antog tidigare, 40 st totalt 1901-1903. Det var förstås brådskan som gjorde att det lades på så många tillverkare.


Hela tråden: