Maskin alt. mackapär för mera avancerad rälsbockning (Bana)

av Olov Kalderén, Thursday, January 01, 2009, 22:23 (5601 dagar sedan) @ Anders Ljung

En rälsbockare av den typ som visas i föregående inlägg används framförallt till att rikta räls ute i fält. Den ger, rätt använd, snygga mjuka böjar eller tar bort oönskade böjar. Om man, som frågeställaren ursprungligen frågade, vill bocka räls på högkant så behövs "rejälare" verktyg, men principen är densamma. En hydraulisk verkstadsbock av tillräcklig storlek relativt den rälsdimension som ska böjas fungerar säkert utmärkt. Om man vill böja rälen mycket på högkant så skulle jag värma för att undvika att rälsen går av. Värme krävs också när man önskar skarpa knäckar, som vid bygge av ett växelkryss.
I den gamla växelfabriken i Åtvidaberg finns fortfarande den stora excenterbockaren kvar och med den bockades räls i både sid- som höjdled. För att få snygga bockar i sidled så bestyckas den med anhåll för såväl rälens huvud som fot. Om man bara böjer huvudet så tenderar rälen att bli något "skruvad" i längsled.
Arbetsmomenten är som följer:
- Glödgning i ässja (gaslåga räcker inte)
- inläggning i bocken och en första pressomgång
- rälen matas ut en bit så att vinkeln kan mätas och vid behov
- åter in i bocken för ytterligare en pressning
- rälen matas ut en bit så att vinkeln kan mätas osv.
Om rälen hinner svalna för mycket innan rätt vinkel erhållits så tas den tillbaka till ässjan för ytterligare värmning och proceduren tas om. (Jag tror det hände en gång när jag var där och byggde kryss för nu ganska många år sedan.)
När jag var med och använde ÅSSAs gamla rälsbock så bockade vi i princip bara skarpa bockar, men om en mjukare böj krävs så är det "bara" att öka avståndet mellan mothållen och, antar jag, se till att hela sträckan mellan anhållen är jämnt värmd. /Olov


Hela tråden: