Museiföreningsvagnar från förr? (Järnväg allmänt)

av Bengt Gustavsson, Saturday, January 13, 2018, 00:17 (2289 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag lärde känna Torvald Lindhe 1980, då jag började min järnvägsmannabana i Kristianstad. Lindhe var då stationerad där som motorvagnsförare. Trafiken med motorvagnar i området hade under åren stadigt minskat, och bestod då huvudsakligen av tågen på fd SOEJ, dvs linjen Sölvesborg - Älmhult. Han var född 1925 och körde på bl a SOEJ fram till persontrafikens nedläggning den 30 september 1984. Därefter körde han, om jag inte minns fel, Z65 i Kristianstad och Hässleholm i några månader, innan han gick i pension. Torvald Linde var bördig från Östergötland, men bodde kvar i Kristianstad efter pensioneringen avled för ett par år sedan c:a 90 år gammal.
Det var lördagen den 23 maj 1981 som SOEJ fyllde 80 år (alltså inte 100 år, banan öppnades för allmän trafik 1901). Torvald Lindhe körde då dagens enda tågpar, rst 1392 - 1393, Sölvesborg - Älmhult och åter. Själv tjänstgjorde jag den dagen i Sölvesborg och hade då förfärdigat en skylt som tillsammans med lite björklöv uppsattes i motorvagnens, Y7 1237, front. En bild från "evenemanget" finns i skriften Motorvagnsåret 1981.


Hela tråden: