Resa med instrumentvagn (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Saturday, January 13, 2018, 17:22 (2293 dagar sedan) @ jhje

Tendern har en "egen" identitet genom ramstansen, men märktes i regel alltid med numret på det lok den gick kopplad till.

Logiken, i den mån det är logiskt, är att tendern är en del av loket när den är kopplad till loket men en individ om man betraktar tendern separat.

Tendern har ett eget littera utifrån sin typ men med samma nummer som det lok den levererats ihop med om man tittar på ramstansen. Tendern som "individ" behåller alltså detta nummer som är stansat och är en referens när man talar specifikt om en bestämd tender. Men den målade märkningen är i regel alltid loknumret från det lok tendern vid tillfället är kopplad till.

En annan komponent som lever ett likaledes eget liv är pannan som identifieras separat med sin egen stansning och pannskylt. Eftersom pannan inte märks utvändigt med loknumret uppstår ingen sådan liknande frågeställning om pannans identitet som del av loket eller inte. Panna 2050 är ilagd i lok 1140. Tender 753 är kopplad till lok 1140. Tender 753 levererades en gång ihop med lok 753. Pannans nummerserie har ingen koppling till vilket lok den levererats med. Pannor tillverkades "i reserv" eller som ersättning medan antalet tendrar är samma som antalet lok, inga reservtendrar har byggts. Så går "tänket".


Hela tråden: