Avlösning av tågklareraren (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Sunday, January 14, 2018, 12:32 (2288 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

- - -
En följd av olyckan var att Tkl-skifte ej fick ske mellan "tåg ut" och "tåg in", dvs inget tåg fick vara på gång till eller från stationen med Tkl-bytet, dvs " Tåg in" måste ha givits eller mottagits.

Det kan ju i och för sig tänkas att en lokal eller regional bestämmelse hade den innebörden, men jag har svårt att föreställa mig att det skulle fungera. Det måste ha funnits många ställen i landet där man knappast, för varje avlösning av tågklareraren, kunde ställa kravet att alla angränsande stationssträckor skulle vara fria från tåg. I de allmänna trafikreglerna (säo, säok) fanns ingen sådan bestämmelse.

Från 1959 fanns dock följande, mer allmänt hållna och rimligare, bestämmelse i säok: ”Antalet avlösningar mellan tkl per dygn bör begränsas och ej läggas till tidpunkter med stark tågrörelse eller med tågmöte på stationen.” Formuleringen fanns i princip kvar, fast något justerad i slutet, ända till 2009: ”- - - ej läggas till tidpunkter med omfattande verksamhet.”

I äldre Säo, från tiden före 1959, hittar jag inget om begränsning av avlösning mellan tkl. Möjligen utfärdade SJ någon form av bestämmelse i ämnet i form av cirkulärskrivelse.


Hela tråden: