Malmtåg 9001. Varför kortning av vagnarna? (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Monday, January 15, 2018, 12:12 (2283 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Trevlig och demonstrativ film!

Kort förklaring:

Lastning av styckemalm från malmfickor i Grängesberg, där vagnarna bromsades ned ett malmtåg åt gången tills dess motståndet blev för stort på det plana spåret strax efter fickorna. Ovanför fickorna så lutade spåret nedåt för rullning söderut under fickorna. För att sedan av växelloket dragas fram till vagnvågen vid Ställverket och ut på bangården för tågbildning på avgångsspåren.

Vagnskortare är Stfm Gunnar Erikson.

Kanske en dum fråga. Varför behövde man "korta" malmtågen? Var det för att hålla ordning på olika typer av malm? Krossad stod det på kortet som visades i filmen. Satte man ihop tåg med malm från olika gruvor i Grängesberg så att det var en orsak till kortning? Annars så var väl malmtågen att anse som en tidig form av heltåg.

Växlare är Stk Nils Svensson.
Vagnsynare är Tage Eriksson, "Skröppen" kallad.
Tkl är min fader Stins Olov Fredriksson.

Efter avgång från Ggm så visas en scen från nedförsbacken mot viadukten under BJ mot Silverhöjden.

Sedan visas en scen där tåget passerar Olofssjön söder om Sundet, varefter infarten till Kopparberg visas med spåret till Berglöfs verkstäder.

Nästa scen visar tågets passage genom Rällså station.

Vid Oxelösund så visas tågets ankomst till Höjdbangården för vagnvändare No 9 samt de elektriska Skyttelvagnarna i verksamhet med att fördela malmen från vagnarna och vagnvändarna till rätt upplagsplats. Det fanns en mängd upplagsplatser för olika gruvor, malmtyper och kvalitéer.


Hela tråden: