G2 = JRV? (Järnväg allmänt)

av Per Wirback, Tuesday, January 16, 2018, 12:41 (2263 dagar sedan) @ Anders_W

Det låter plausibelt. Tack!

Litet grävande i det egna arkivet visar att det, åtminstone för några år sedan, fortfarande fanns två AGA-reläer i drift på Saltsjöbanan, oklart vilken modell.

Utöver svenska JRF & JRK samt (det japanska? tyska?) SF4 också finns ett säkerhetsrelä kallat G2, men jag tror att man med det avser de gamla skivreläerna (JRV) för växelströmsspårledningarna.

Hej

Ett flertal JRV reläer är märkta G2 på märkplåten inne i reläet.
Tror att G2 är ett utförande av JRV, använt innnan nummer märkningarna (10207), det finns ju ett 10-tal olika utföranden med olika apänningar, kontakter etc.

JRV är ju i princip en kopia av ett US&S relä, se "AC Signaling"
http://www.freeinfosociety.com/media/pdf/3158.pdf

JRY är ett relä som ser snarlikt ut med JRV, emn är 3-ställnings 2-fas reläer (Användes för länge sen ofta som SS-reläer)


AGA reläer finns både i drift (neutrala relä), och på lager (Interlocking reläer) på ULJ idag.


Vi skall inte heller glömma ett riktigt gammalt relä som jag tror heter JRN (inte skivreläet i JRK kapsling, utan ett vägghängt) med stora klumpiga kontakter och manövreta med spolar av samma typ som sitter i Signalbolagets magnetlås. Finns i både vanligt neutralt och interlockingutförande.


2-fas spårreläer typ VT1 finns på Saltsjöbanan och Roslagsbanan i drift idag.

/Per


Hela tråden: