relä kontaktmaterial (Järnväg allmänt)

av Per Wirback, Thursday, January 18, 2018, 12:30 (2288 dagar sedan) @ daniel

Vilka olika kontaktmaterial har användts i säkerhetsreläer?


I Sverige är det silver-silver vilket medför en viss risk för svetsning, detta hanteras genom kretsarnas utformning.

I Stor Britanien används silver-kol vilka inte kan svetsa, det förenklar kretsarna men sådana reläer behöver i stället periodiska revisioner.

Gamla svenska hyllreläer, JRB, JRC, JRV och JRY har iallfall delvis silver - bronskol kontakter. (JRG har frontkontakter kol-kol och backkontakter silver-silver)
Det kan finnas en viss problematik med att dessa inte gör kontakt om reläet har stått på lager länge (flera år). Lösningen brukar vara motion då kontakterna är utförd med viss glidning som sliter bort oxider mm på kontaktytorna efter några hundra manövrar.

Tidsbunden revision och provning verkar i praktiken inte utföras på hyllreläer i Sverige, men jag vet inte vad som egentligen är krav för dessa reläer.
Relätypen är i snabb utfasning på kommersiella banor, men finns fortfarande kvar i ansenlig mängd.

Kontaktmaterial i AGA reläer kan jag inte uttala mig om, måset kika i ett sådant vid tillfälle för att se vad som sitter.


/Per


Hela tråden: