SWISH (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Ljung, Sunday, January 21, 2018, 10:41 (2286 dagar sedan) @ thn

Vi funderar skarpt på att införa SWISH hos oss på NBVJ och nu tänkte jag höra mig för hos andra föreningar om erfarenheter av detta.

Jag är framförallt nyfiken på hur ni sköter redovisningen mellan SWISH och kontanter vid försäljningen.

/Thomas

ULJ hade detta spörsmål uppe precis nyligen. Vi kommer behöva göra vissa ändrngar till kommande år med ändringar i taxe- och markeringsföreskrifterna.

Vi har börjat titta på möjligheten till Swish betalning för ombordförsäljning på tåg. Vi har under flera år haft kassaregister med kortläsare i både biljettkontoret på Upsala Ö och caféet i Marielund, kontanthanteringen har mer än halverats sedan detta infördes. Att använda Swish i biljettexpedition ach café är inte aktuellt.

Rutinerna för Swish-betaling på tågen är inte utarbetade ännu. Troligen blir det ett gemensamt Swish-nummer och konduktörspersonalen noterar på varje biljettstam om det är betalt kontant eller via Swish. Resenären för skicka med blanko-bljettens löpnummer i kommentaren till Swish-betalningen.

/Anders, ULJ CTa


Hela tråden: