SWISH (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Ljung, Thursday, January 25, 2018, 16:51 (2276 dagar sedan) @ Jan Helger

Hur bedömer/uppskattar ni tidsåtgången per transaktion i biljettluckan, jämfört med kontantbetalning? Om det t.ex. står 10 personer i biljettluckan (kan förekomma i samband med toppdagar), hur gör ni om avgångstiden närmar sig? Låter tåget vänta tills alla hunnit lösa biljett (med Swish eller kort), eller skickar ni ombord dem på tåget och hänvisar till biljettköp ombordför att inte orsaka försening?
/Janne

Kortbetalning går lika fort som kontantbetalning så där är det inget problem. På just Upsala Ö ingår det i avgångsproceduren för tkl att kontrollera om det är resenärer kvar i väntsalen. Vi har två kassaregister med varsin kortläsare (och riktigt snabb uppkoppling mot nätet). De tyngsta avgångarna har tidtabellen fått extra gott om gångtid så att hålla tåget två-tre minuter är inte ett problem.

Dock, om det kommer folk springande efter att tkl startat bomfällningen över Stationsgatan så skickar vi ombord folk utan biljett (det tar en minut att ens få upp bommarna igen).


Hela tråden: