Ur A Erikssons annotationsbok februari 1978 (Järnvägspersonal)

av Thomas K Ohlsson, Thursday, February 01, 2018, 16:11 (2269 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Först ett tack till dej Staffan för att du delar med dej av dessa tidsdokument - de korthuggna raderna har en närmast poetisk skärpa!

13 feb
tåg 9774
Vännäs 1.20, 86 ax, 1009/642 ton, lok T44 350, /koppl T44 342 lokf Vikström/
Lycksele, 124 ax, 1283/975 ton, (inte rekord vad gäller tågvikt men kanske antal axlar)
- Storuman, 20 min sen

Så några funderingar:

124 axlar från Lycksele. Vi får dra bort två lok, då är det 116 axlar på kroken. Visst kan det ha varit med några boggievagnar, men dessa var väl inte så vanliga inom godstrafiken på 70-talet? Då kan det ha varit 58 vagnar, hur långt var tåget? Hur långa är mötesspåren på banan?

Och vad kan orsaken vara till detta långa tåg? Varför kopplades så många vagnar på i Lycksele? Tågvikten tyder kanske på att det var många tomvagnar.

Slutligen: Två T44:or i koppling, bägge bemannade ser det ut som. Var inte loken multade?

/TKO


Hela tråden: