Ur A Erikssons annotationsbok februari 1978 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson, Thursday, February 01, 2018, 17:18 (2247 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Först ett tack till dej Staffan för att du delar med dej av dessa tidsdokument - de korthuggna raderna har en närmast poetisk skärpa!

:-) Tack!

13 feb
tåg 9774
Vännäs 1.20, 86 ax, 1009/642 ton, lok T44 350, /koppl T44 342 lokf Vikström/
Lycksele, 124 ax, 1283/975 ton, (inte rekord vad gäller tågvikt men kanske antal axlar)
- Storuman, 20 min sen


Så några funderingar:

124 axlar från Lycksele. Vi får dra bort två lok, då är det 116 axlar på kroken. Visst kan det ha varit med några boggievagnar, men dessa var väl inte så vanliga inom godstrafiken på 70-talet? Då kan det ha varit 58 vagnar, hur långt var tåget? Hur långa är mötesspåren på banan?

Enda tänkbara mötet är väl möte med bussen och då behövs inte nåt långt mötesspår. Dock blir det svårt att få plats mellan vägkorsningarna i Storuman, men det går ju snabbt att dela tåget och backa med ena delen.


Och vad kan orsaken vara till detta långa tåg? Varför kopplades så många vagnar på i Lycksele? Tågvikten tyder kanske på att det var många tomvagnar.

Vad jag förstår gick tåget bara till Lycksele lördagar och då ställde man Storuman-vagnarna där till efter helgen.

Slutligen: Två T44:or i koppling, bägge bemannade ser det ut som. Var inte loken multade?

Kanske två man på loket.

/TKO


Hela tråden: