Planchen "Inblåsning och yttre hjärttryck ges så här" (Fordon: lok)

av Överkörmästaren, Monday, February 05, 2018, 23:16 (2243 dagar sedan) @ Kjell Aghult

En förare klargör ett lok enligt föreskrifterna och allt är OK,kopplar till vagnar, bromsprovar och åker iväg ut på linjen.
Kommer till en ljudsignaltavla och trycker på tutan och inget händer,tutan fungerar inte,trycker flera gånger och den funkar fortfarande inte och då är det STH 40/h
Det är inte viktigt att kontrollera att tutan fungerar vid klargörning som medför hastighetsnedsättning till 40 km/h.
Däremot är det viktigt att kontrollera att det finns en hammare i verktygsskåpet.

Fortfarande önskvärt att påpeka luckor i föreskrifterna, gäller all personal.

Allting är inte logiskt och man behöver ibland kompromissa. Om det är ett beständigt fel på tutan lär det ändå upptäckas ganska snart, fördelarna med att inte prova en massa tutor mitt i natten uppväger nackdelarna. Dessutom kan väl en tuta som fungerade utmärkt vid stillastående ändå frysa igen efter ett par mils körning i blötsnö och fartvind...


Hela tråden: