B 1037 K16 (Fordon: lok)

av morrgan, Saturday, January 03, 2009, 21:30 (5564 dagar sedan)

Jag fortsätter att visa olika delar av B lok 1037, alltid är det någon som lär sig nått.

K16 är förarventilen där föraren manövererar tågbromsen på både lok och vagnar.
Åt ena hållet ser man läget för loss stöt, med erfarenhet vet man hur länge man lägger ventilen i detta läge, man kör ut lokets tryckluftbehållartryck i bromsledningen. För lång losstöt kan ge för högt tryck i huvud eller bromsledinngen och risk för tjuvbroms. Losstöt ger man för att snabba på lossen i bromsen.
Nästa läge den K16 ventilen ligger i är laddning och lossningsläge, normalläge när tåget kör. Med hjälp av ledningstryckregleraren har man 5 kg på bromsledningen.
Läge 3 är mittläge, ventilen är "stängd", används vid tätningsprov för att se hur mycket huvudledningen läcker. Det är alltid små läckor i kopplingarna mellan vagnarna det får inte vara för stora, det är det man kollar.
Läge 4 är bromsslutläge, när man sänkt trycket i ledningen så mycket man tänkt i läge 5, bromsläget förs handtaget till bromsslutläget och tåget saktar in och stannar så småningom beroende på vilken trycksänkning man gjort.
Sänker man trycket mycket i ledningen bromsar tåget hårdare stannar på kortare sträcka. Hur länge man håller handtaget i bromsläget lär man sig också av erfarenhet, man hör ett lagom pys och så har man sänkt ett halvt kilo och får en normal inbromsning.
Sist har vi nödbromsläget och då tömmer man huvudledningen och får fullbroms på lok och vagnar.
Det är ungefär så här det fungerar, jag har kanske glömt någon detalj och då får man gärna komplettera eller rätta det jag skrivit.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-K16lagen.jpg[/img]
morrgan


Hela tråden: