Fråga om ventil, GBJ lok Bs (Järnväg allmänt)

av Dag Bonnedal, Friday, February 09, 2018, 09:36 (2267 dagar sedan) @ BD

Hej!

Litt Bs hade som Du kanske vet (och ser på arrangemanget av bromsledningar) både trycklufts- och vacumbroms. Ventilen vi ser på fotot är sannolikt del i systemet för att de ska verka tillsammans. Under förutsättning att vacumtågbromsen skulle verka på loket. Vacumstyrventilen och tryckluftsdito måste ju bägge låta luft släppas in i bromscylindrarna från hjälpluftbehållaren.

MVH!
Anders S


Jag [b]tror[/b] att loket enbart tryckluftbromsades samt hade fullständig utrustning för att trykluftbromsa tåg. Därutöver hade loket vakuumbromsutrustning för tågbroms samt en vakuumpump.
Möjligen fanns några reläventiler som vakuumbromsade tåget när det bromsades med förarventilen för lokets tryckluftbroms. Kanske loket trots det även hade en förarventil för vakuumbromsen.

Sannolikt har du rätt.
På engelska, modernare ånglok med vakumbroms för tåget hade man normalt endast ångbroms på lok och tender. Med en reläventil där vakumet styr ångtrycket till lokbromsen samt en spak för att direktbromsa loket.
Borde vara mest praktiskt med en liknande anordning för denna typ av lok. För högsta tillförlitlighet skulle jag dock gissa att det senare antagandet är det rätta om separata förarventiler för de två tågbromssystemen.

Dag B

Så här kan det se ut på ett nybyggt smalspårsånglok (Lynton Barnstaple Lyn 762):
[link=http://www.lynton-rail.co.uk/media-gallery/detail/10300/3457]Th vacuum and steam brake[/link]

Den bakre spaken som står rakt upp är tågbromsventilen för vakumbromsen.
Den främre apparaten är ångbromsventilen med direktbromsventilen rakt nedåt och reläventilen för vakumstyrning längst bort.

DB


Hela tråden: