Lokaltrafiken runt Örebro (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av IH @, fredag, februari 09, 2018, 15:09 (130 dagar sedan) @ M.Svenson

Vintrarna i slutet på 70-talet och början på 80-talet så var det ständig vagnbrist för lokaltrafiken i Stockholm p g a att X1-motorvagnarna fungerade så dåligt i snö och kyla. Det kan ju ha varit så att SJ av den anledningen hade förflyttat så många B6-vagnar som möjligt till Stockholmsområdet. Det kan ju vara anledningen till att reserver lånades in från museiföreningar.

Under 70-talet så växte passagerarantalet i pendeltågstrafiken kraftigt utan att ny materiel inskaffades. X1 levererades ju 1967-1972 med undantag för två enheter som levererades 1975. B6 med lok i vardera ändan var tidtabellslagda men ganska ofta på vintrarna så var det B6-vagnar där det normalt skulle vara X1. X1-tågen gick vintertid ofta med bara 3 enheter istället för 4. Det inträffade lite då och då att SJ satte in loktåg med andraklassvagnar i pendeltågstrafiken. Det var oftast äldre vagnar typ B8.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum