Lokaltrafiken runt Örebro (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Kjell Aghult @, fredag, februari 09, 2018, 17:29 (100 dagar sedan) @ Lars Ågren

... Någon annan lokaltrafik med Örebro än med tågen fanns egentligen inte.

Nej, busslinjen Lindesberg-Örebro (Åkerstrands, Lindesberg) gick uppe på stora vägen. En lokal
linje till Ör hade körts av stadstrafiken (då privatägd) från 1931. Den hade dock indragits
vid krigsutbrottet 1939. Sedan stadsbussarna kommunaliserats 1947 återkom trafik till Lillån
(järnvägshållplats) 1948 och till Förlunda (ungefär motsvarande SJ Yxstaby) 1954. Utdragen
till Hovsta 1972. SJ lade ned persontrafiken där 1977, i Yxstaby 1959 och i Lillån 1964.

På senare år har talats om att återuppta tåguppehållen i Hsa. Det skulle ge restidsvinst
till centrum på ca 15 min. Länstrafiken också kunna minska vagninsatsen på den långa stadslinje
5 (Omloppstid ca två timmar). En s k heldagsvagn (tvåskift) anses här kosta ca 1 MSEK/år.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum