motorvagn (Järnväg allmänt)

av Måns Johannesson @, lördag, februari 10, 2018, 15:22 (100 dagar sedan) @ Sven Bårström

Det är säkert riktigt att de tomma timmertågen med gavlar på varje vagn, givit ett större specifikt luftmotstånd än andra fordonstyper. Men observera, att det bara gäller luftmotståndet. Tågets totala gångmotstånd kan inte ha varit större då det varit tomt än lastat.

Faktum är att ett heltåg med tomma timmervagnar (Lnps) har mycket stort gångmotstånd. Som exempel kunde man ansöka timmertågen Gävle-Norrsundet i 90 km/h medan den tomma returen var tvungen att ansökas i 70 km/h, mer orkade inte T44an få upp tåget i. Samma sak när Green Cargo satte in flödesmätare i en del T44or och det blev lite sport bland vissa förare att spara bränsle så framgick det snart att loken drog mer bränsle att dra tomvagnarna till Vansbro än lasterna därifrån.

/Måns


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum