Hovsta - än en gång (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, söndag, februari 11, 2018, 17:25 (185 dagar sedan)

Stationens vagnslast lades ned 1978-06-01. Den dessförinnan haft ett större stolplager (bjälkar, balkar etc) för något av de stora byggföretagen. Alltså ankommande gods. Om lagret
flyttades någon annanstans eller lades på bilfrakt minns jag inte.

Ett av växlingslagen vid Örebro C skulle betjäna Hsa i en viss "tidsruta". Alternativt hämta
vedlaster/sätta ut tomvagnar på Svartåbanan. Det förekom då och då vid hyggen i Kilsbergen och det ansågs tydligen lönsamt att lasta om.

Hovsta och Ervalla var inför fjb 1977 enmansstationer. Vederbörandes huvuduppgifter var att
bemanna enkelspårsdrifter - som alltid förekom på något sätt. Och i Er NBJ-tågparet släppas in och ut. Emanuelsson där pensionerades dessförinnan och dagkommendering dit var mindre eftersökt av de unga tkl-vikarierna i Ör. Wiklund i Hsa blev kvar tiden ut och flyttades in till Örebro C.

Vid enkelspårsdrifter med linjeblockering i bruk fick tkl själva sköta mötesomläggningarna
över enkelspårssträckan. Det fungerade utmärkt, vilket sågs när tågen "kom fram" i Frövi. Tåg mot enkelspårssträcka brukar prioriteras.

Enkelspårsdrift med linjeblockeringen UR bruk beviljades bara inte. Ingen hade rutin på det.
Och lyckligtvis förekom inga sådana missöden! (Jag hört talas om särfall senare).


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum