Fråga om ventil, GBJ lok Bs (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Sunday, February 11, 2018, 20:30 (2260 dagar sedan) @ Olle Vinberg

Nja - ventilen i bild påverkar bara lokets egen broms, när föraren använder förarventilen för tågbromsen. Den har ingen som helst påverkan på tåget i övrigt.

På lok som själva bromsas med tryckluft, men där tåget bromsas med vakuum (eller tvärsom!) brukar det vanligen finnas en ventil, som översätter förarens åtgärder med förarventilen (i vilket system den nu ingår) till det andra systemets motsvarande "åtgärder". Med andra ord, om förarventilen är en tryckluftventil, säg Knorr K16, och tåget ska vakuumbromsas, så översätter "översättningsventilen" (finns säkert något vedertaget namn, som jag inte känner till) en trycksänkning i tryckluftbromsen, till en motsvarande vakuumförminskning (tryckhöjning) i vakuumbromsen. Föraren ska inte behöva manövrera TVÅ ventiler samtidigt.
Jag har aldrig stött på en beskrivning av en sådan ventil? Någon som har?
Men det är alltså INTE en sådan mackapär som syns på bilden.

En beskrivning av GBJ-loken vill jag minnas finns i en SEJIF från 1937 eller så. Förmodligen finns där en beskrivning av bromssystemet på loken. Dessvärre har jag den inte själv.

Berra


Hela tråden: