Hovsta - än en gång (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, måndag, februari 12, 2018, 10:42 (103 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Bestämmelserna (Säo § 71) utgick då nuvarande reglemente (JTF/TTJ) tillkom 2009. Tillstånd
att passera "stopp" ges här och nu, utifrån rådande läge. Inte skriftligt och i förväg (blankett S14). Som dessutom avsåg bara vissa slags huvudsignaler.

Nu är det ju faktiskt skriftigt stoppassageförfarande sedan 2009 (bl 21) och sedan en tid får man ge tillstånd för flera signaler i följd vid ett och samma tilfälle. Men högre hastighet än 40 (hel siktfart) är det inte tal om.

Omständigheterna kunnat ändras under mellantiden. Framställning sades ha kommit även från personalhåll, jag vet inte om något konkret tillbud låg bakom.

Vilket årtionde rör vi oss i nu?

"Säckning" eller "ogiltighetskryss" nämndes lustigt nog aldrig.

TGOJ måste 1987 tillfälligt ta linjeblockering och fjb ur bruk Storå-Lindesberg. Gusselby stn
skulle slopas. Instruktör fick lånas in från SJ för specialgenomgång med tkl - TGOJ bjöd
på smörgåstårta! Motsvarande med tågledarna höll tågledningschef Åke Nordström själv: Ansedd
som privatbanornas kunnigaste Säo-man.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum