Hovsta - än en gång (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Monday, February 12, 2018, 17:21 (2257 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Nu är det ju faktiskt skriftigt stoppassageförfarande sedan 2009 (bl 21) och sedan en tid får man ge tillstånd för flera signaler i följd vid ett och samma tilfälle. Men högre hastighet än 40 (hel siktfart) är det inte tal om.

Processen inleds ju med att föraren anmäler viss signal i "stopp" (= Gamla Säo § 70). S 14
kunde ges vid en ordergivningsstation långt tidigare. Jag vill minnas att sth var 80 eller 90.


Vilket årtionde rör vi oss i nu?

Kring millennieskiftet.

Men nu byter du väl ämne på ett rätt förvirrande sätt.

Jag menar detta:

”Vid enkelspårsdrifter med linjeblockering i bruk fick tkl själva sköta mötesomläggningarna
över enkelspårssträckan. Det fungerade utmärkt, vilket sågs när tågen "kom fram" i Frövi. Tåg mot enkelspårssträcka brukar prioriteras.

Enkelspårsdrift med linjeblockeringen UR bruk beviljades bara inte. Ingen hade rutin på det.
Och lyckligtvis förekom inga sådana missöden! (Jag hört talas om särfall senare).”

Det skrev alltså du och då undrade Bobo L varför, det är väl det vi ska diskutera :-)


Hela tråden: