Hovsta - än en gång (Järnväg allmänt)

av Bobo L @, tisdag, februari 13, 2018, 17:27 (224 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Men sammanfattningsvis (?), det var alltså så att rutin på tillämpning av tam fanns så det räckte så länge det rörde sig om vanlig normal enkelspårig tam-bana utan linjeblockering, men om denna rutin skulle tillämpas på dubbelspårig sträcka med linjeblockering ur bruk så fanns osäkerheter hos den berörda personalen om förfarandet? Helt enkelt risken att glömma bort sig och agera som om linjeblockeringen var i bruk?

Kanske något däråt. Det blir i höst 30 år sedan jag slutade med Säo!

Haha, ja, det är så där 33 år sedan jag slutade med Säo i järnvägstrafik, förutom lite MRO Säo då och då, men där finns varken dubbelspår eller linjeblockering (förutom möjligen Jenny-Västervik men där är jag inte ett dugg inblandad och för övrigt kör ju alla inblandade på hjul och till fots efter gällande WTF i stora ankdammen). Sedan 1985 är jag bara bangubbe och skrivbordspilot med order att ge f-n i tågen! :-)


Jag förstod av Strands inlägg att även förarpersonalen var ett riskmoment, eller var det de som var huvudproblemet (även) i fallet H-Ör-Fv?

Störst egenansvar för repetition lades på just förarna - i t ex Gusselbyfallet. Orienterande order anslogs på resp. hemstations ordertavla. Jag tror de var Gävle, Borlänge, Kopparberg, Eskilstuna, Örebro och Hallsberg. Var och en kunde så vid behov fråga sin instruktör. Så kom den "skarpa" ordern (S 14) till tåget. Tillsammans med S 7 om det gällde enkelspårsdrift på dubbelspår.

Frekvensen. Jag kan bara minnas EN linjeblockering ur bruk på Hallsbergs fjb-sträckor (Jag var i H 14 år!). Det var 1980, då två nya mellanblocksignaler skulle inkopplas Frövi-Fagersta. Påpassligt lades inkopplingen till förmiddagens godstågsström norrut: Alltså enriktningstrafik utan K-möten för förarna.

Fortbildarpaketets material om § 71 var magert och behandlade bara "radrätt" körning. Omkopplingen i Gsy varade ett par dygn. Ett kompletterande material med olika trafikstörningsexempel måste därför skräddarsys.

Ja, det står ju klart att det kanske var bäst att låta bli att köra under sådana förhållanden (esp på dsp med linjeblockering ur bruk).

Tack för bra svar!
/Bobo L


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum