Hovsta - än en gång (Järnväg allmänt)

av Bobo L @, tisdag, februari 13, 2018, 17:31 (6 dagar sedan) @ S-O Strand

Ja problemen var störst för förarpersonalen. Det gick givetvis inte att jämställa en dubbelspårig sträcka med enkelspårsdrift och linjeblockering ur bruk med en ordinär enkelspårig sträcka utan linjeblockering. På den senare framfördes tågen enligt signalbesked, medan på den förra fick vissa huvudsignaler passeras i stopp utan tillstånd medan andra inte fick passeras. Dessutom ändrades reglerna såtillvida att längre tillbaka fick alla blocksignaler passeras i stopp utan tillstånd, medan under de sista åren fick endast mellanblocksignaler passeras i stopp utan tillstånd. Dessutom var reglerna för möteskontroll annorlunda vid trafikering enl §71. Det skedde vid några tillfällen otillåtna stoppsignalpassager vid trafikering enl § 71.


Svarar likadant till dig som till Aghult:

Ja, det står ju klart att det kanske var bäst att låta bli att köra under sådana förhållanden (esp på dsp med linjeblockering ur bruk).

Tack för bra svar!
/Bobo L


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum