Örebro hamn (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, onsdag, februari 14, 2018, 07:55 (5 dagar sedan) @ jean

Jodå, det fanns spår både söder och norr om Svartån till Örebro hamn. (Det södra spåret användes väl inte för hamnbruk vad jag förstod på Christer Fredrikssons svar)

Söder om Svartån var det ju Örebro-Skebäcks järnväg och dit var det treskensdrift till 1955. "Slutstationen" kallades "Hjälmaren" för att inte förväxlas med Skebäck som var platsen på norra sidan.

Här är ett exempel på trafik vid oljehamnen:

Spåret på norra sidan Svartån revs bortom CV i etapper 1997-2003. Sista kommersiella kund i
Skebäck varit ett gaslager för Statoil. Det flyttades till Karlskoga.

Tankbåtstrafiken till Ör upphörde 1969, men även förut hade viss olja kommit på cisternvagn
(från Göteborg-Pölsebo). Nu containeriserades oljetrafiken av karlstadsföretaget Ahlmarks.
Svelast distribuerade oljan i i området Kopparberg-Askersund. Arrangemanget upphörde efter en tioårsperiod.

Huvudkund på södra sidan ån är nu sydafrikanska Mondi-koncernen (www.mondigroup.se).
Som lastar fyra-fem jumbovagnar per dag. Den rena papperstillverkningen i Ör är nedlagd
och samlad till Frövifors (Billerud-Korsnäs). Några tidigare industrispårskunder på
f d ÖSkbJ har flyttat ut till Törsjö industriområde vid Mosås. T ex återvinningsföretaget IL Retur (Ursprungligt namn AB Industrileveranser).

EN Green Cargo-man kommer in från Hallsberg med en radiostyrd T 44. Sköter all växling.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum