Göteborg-Tingstad, TGOJ-lok välte 19471105 (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Thursday, February 15, 2018, 00:24 (2234 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Var kan jag erhålla en kopia på utredningen om urspåringen vid Grängesberg C lördagen 19640919 då ett TGOJ malmtåg från Silverhöjden urspårade vid infartsväxlarna till Grängesberg C?


Det borde finnas bland Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens handlingar i Riksarkivet, Arninge. Dock har jag gått igenom TGOJ-papper i VoV-arkivet för bland annat 1964 och fotat av intressanta handlingar, men hittar inget om denna urspåring. Antingen har jag missat/hoppat över just det ärendet, alternativt har urspåringen inte orsakat några större skador och därför inte anmälts? Eller så finns någon annan förklaring, t ex att ärendet sorterats in under fel järnvägsförvaltning.

Annars finns många olycksrapporter som rör TGOJ; 1947 hade t ex TGOJ lok 89 stjälpt och brunnit vid Göteborg-Tingstad. Antagligen var väl loket uthyrt till SJ, som kanske hade lokbrist innan dieselloken typ V3 började ta över hamnväxlingen i Göteborg i början av 1950-talet?

Om detta har skrivits bl.a. här. Det finns fler trådar, hittas enklast genom att söka på "TGOJ Tingstad".

M.v.h.
Ola


Hela tråden: