Kontinentalförbindelser (Historiskt material)

av Sven Bårström, Saturday, February 17, 2018, 09:57 (2259 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Jag har ingen tidtabell från år 1907. I SJ 50-årsminnesskrift från år 1906 finns en del sammanfattande beskrivningar av Tysklandstrafiken.
Låt mig börja med fråga 3:
Postångbåtsförbindelse öppnades år 1892 mellan Trelleborg och Sassnitz. På svenska sidan anslöt man före 1899 till statsbanenätet via den enskilda banan Trelleborg - Lund. 1899 togs banan Malmö - Trelleborg (kontinentalbanan) i bruk. Tågfärjetrafiken Trelleborg - Sassnitz öppnades 1909 med en svensk - Drottning Victoria - och en tysk ångfärja och fördubblades året därpå med ångfärjan Konung Gustaf V och en tysk färja. Mellan 1899 och 1909 var förbindelsen ordnad med tåg Berlin - Sassnitz och Trelleborg - Stockholm och postångbåt Sassnitz - Trelleborg.
De nordgående förbindelserna Berlin - Stockholm såg sommaren 1904 ut så här:
Berlin Stettiner Bhf avg 9.45 19.30
Sassnitz Hafen ank 15.27 1.05
Sassnitz Hafen avg 15.40 1.20
Trelleborg ank 19.40 5.35
Trelleborg avg 20.10 6.15
Malmö C ank 20.55 7.00
Malmö C avg 21.25 7.30
Stockholm C ank 9.45 19.51
Jag kan tyvärr inte hitta någon uppgift om det gick direkta vagnar Stockholm - Trelleborg eller om man måste byta tåg i Malmö. Det är troligt att förbindelsen via Trelleborg såg ut ungefär på detta sätt fram till 1909. Även efter 1909 såg den ut ungefär på detta vis, även om man då hade direktvagnar hela vägen via tågfärjeleden.
Om fråga 2:
För det första inleddes tågfärjetrafiken Helsingborg - Helsingör 1892, Malmö - Köpenhamn år 1895 (med dansk ångfärja) och fr o m år 1900 med bl a den svenska ångfärjan Malmö. År 1903 (eller 1904) öppnades tågfärjeleden Gedser - Warnemünde, varefter det blev möjligt att dra direktvagnar mellan Sverige och Tyskland via Danmark.Förbindelserna genom Danmark till Tyskland före 1906 är lite svåranalyserade; de tycks ha ändrats en del. Men viss kunde man resa i direktvagn till Hamburg m fl platser under år 1907, vissa tider också från Sverige och Norge.
Om fråga 1:
Detta är en omfattande sak att beskriva, och jag har så här rakt av inte så mycket att komma med. Men allmänt gäller nog, att spåret var något kraftigare dimensionerat i Danmark och Tyskland än här i Sverige, och den tillåtna hastigheten något högre. När den svenska Bergslagsbanan år 1907 införde tyska 43,5-kg-räler var man först i Sverige, och troligen hade den överbyggnaden funnits i Tyskland ett bra tag, liksom ballast av makadam.
Sven B


Hela tråden: